29 maart 2021

ING Outlook Supermarkten: “Langere lockdown, hogere omzet”

Door: Reyersen van Buuren Vastgoedbeleggingen

Na een extreem goed 2020 staat de supermarktsector ook in 2021 aanhoudend goede business te wachten. Dat voorspelt ING-sectorspecialist Thijs Geijer in de jongste Outlook Supermarkten. “De eerste twee maanden van 2021 kreeg de food-retail door de coronamaatregelen alweer een stevige impuls”, constateert hij. “De afbouw van de lockdown en heropening van horeca kunnen weliswaar leiden tot normalisatie of een lichte daling. Maar na recordjaar 2020 verwachten we over 2021 nog altijd een plus van 6 tot 7% ten opzichte van 2019. En blijven de coronamaatregelen langer van kracht, dan blijven ook de supermarktomzetten in 2021 bovengemiddeld hoog.”

Het sterkst was de groei bij de ketens met een breed en full-service assortiment.

Supermarktomzet naar recordhoogte

Daarmee zou 2021 zakelijk opnieuw een extreem goed jaar worden voor de sector. In 2020 schoten de omzetten door het dak; volgens ING pluste het totaal van onze boodschappenbonnetjes met 7,7% (€ 4,5 miljard) tot een historisch recordbedrag van € 39,4 miljard.

Het sterkst was de groei bij de ketens met een breed en full-service assortiment. Het marktaandeel van Jumbo groeide daardoor met 0,6% naar 21,4%. Ook marktleider Albert Heijn pakte een groter deel van de taart, door met 0,1% te groeien naar 34,8%. Prijsvechters als Aldi, Lidl en Dirk bleven gelijk of leverden in.

Beeld: AholdDelhaize

Verschuiving naar ‘verwenproducten’

De groei en de verschuiving naar ‘verwenproducten’ komen niet uit de lucht vallen. De afgelopen jaren kende de supermarktsector met een jaarlijkse stijging van 2,5% tot 3,5% al een stabiele gezonde groei. Corona bleek een turbo: tijdens de lockdowns was de supermarkt de belangrijkste bron van dagelijkse benodigdheden. We kochten bovendien vaker en meer duurdere hogemarge-producten. Die trend zet door, verwachten experts. De corona-pandemie werkt daarbij als een versneller en zet en passant supermarktvastgoed stevig op de kaart als stabiele en rendabele belegging.

“Supermarkten van grote ketens in lokale wijkwinkelcentra hebben gemiddeld de beste verhouding tussen omzet en winst.”

Buurtwinkel scoort goed

Met name supermarkten van grote ketens in lokale wijkwinkelcentra presteerden in 2020 goed. Die hebben gemiddeld de beste verhouding tussen omzet en winst, aldus directeur Jeroen Lokerse van vastgoedadviseur Cushman & Wakefield onlangs in het Financieele Dagblad. Beleggers mijden steeds vaker de grote winkelstraten en binnensteden, waar de hoge prijzen van grond en vastgoed zwaar drukken op de marges en het rendement. Ter indicatie: supermarktlocaties in grote winkelstraten kosten in per meter soms wel acht tot vijftien(!) keer meer dan in wijk- en buurtwinkelcentra.

“Boodschappen doen in een fysieke supermarkt staat voor emotie, voor gelúksgevoel zelfs…

Fysieke supermarkt ook ‘online’ sterk

Online boodschappen doen speelde in 2020 een opvallende rol. Van de omzetgroei van € 4,5 miljard in 2020 komt volgens onderzoeksbureau Nielsen ongeveer 20% uit thuisbezorgde supermarktproducten. Analisten van ABN AMRO becijferden dat het marktaandeel van online boodschappen in 2020 groeide van 3% naar 6% van het totaal.

“Boodschappen doen is emotie”

Over de toekomstige rol van web-only supers lopen de verwachtingen uiteen. Waar analisten van ABN AMRO denken dat het marktaandeel van online voorlopig nog wel even doorgroeit, verwacht retailspecialist prof. dr. Cor Molenaar van de Erasmus Universiteit dat het plafond in zicht is: “Het marktaandeel van online groeit nog wel, maar mondjesmaat. Meer dan zo’n 7% van het totaal zie ik het niet worden. Boodschappen doen in een fysieke supermarkt staat voor emotie: geuren, smaken, sociaal contact, gelúksgevoel zelfs… Veel mensen vinden het simpelweg fijn om te winkelen.”

“De belangstelling van beleggers in supermarktvastgoed is aanhoudend groot.”

Particuliere beleggers profiteren mee

De gezonde resultaten in de supermarktsector trekken steeds meer vastgoedbeleggers, waaronder steeds meer particuliere beleggers. Dat merkte ook Reyersen van Buuren, dat met inmiddels negentien fondsen in samenwerking met Sectie5 Investments NV een van de specialisten in Nederland is in supermarktvastgoed. “Toen we afgelopen najaar een derde emissie begeleidden van het S5 Forum Fonds, voor de aankoop van meer supermarktvastgoed, was die binnen twee dagen voltekend, aldus directeur Jan Willem van der Kun.” De belangstelling is aanhoudend groot. Beleggers hebben veel vertrouwen in de stabiliteit en rendementen in supermarktsector. Door de beleggingsportefeuille van fondsen via emissies uit te breiden, realiseer je nog meer spreiding en stabiliteit. Met als resultaat een reële kans op een stabiele kasstroom en een gezond rendement. En rust in de portefeuille.”